Þingvellir, Almannagjá en Öxarárfoss

Eén van de eerste dingen die opvalt als je in IJsland een route uitstippelt, is dat plaatsnamen niet uit te spreken en te onthouden zijn. Neem de bestemming van vandaag: Þingvellir (Thingvellir), met Almannagjá en Öxarárfoss. Tongbrekers van de eerste orde. Maar achter deze ingewikkelde namen gaan prachtige locaties schuil.

Onze eerste stop van de dag is het natuurgebied Þingvellir. Dit gebied is de scheidingslijn tussen het Noord-Amerikaanse en het Euraziatische continent. De Almannagjá is de diepe kloof die de twee continenten splitst. Elk jaar drijven ze hier een paar centimeter uit elkaar.

20150609-IMG_6742

Hier begon de IJslandse geschiedenis en belangrijke momenten worden er gevierd door de IJslanders. Een groot aantal Saga’s speelt zich hier af.

Grote zwarte stenen van gestold lava rijzen metershoog aan weerszijden op. Het is mogelijk hier tussendoor te lopen, wat zeker indrukwekkend is.

Omdat Almannagjá onderdeel is van de ‘Golden Circle’, de drie attracties Reykjavik die alle toeristenbussen aandoen, was het hier erg druk. Dat neemt wel wat van de charme weg, maar het blijft een magische plaats.

Öxarárfoss

Een klein stukje rijden vanaf Almannagjá, nog in hetzelfde gebied, is Öxarárfoss te vinden. Hier was het een stuk rustiger en konden we de aardkloof en bijbehorende waterval in alle rust bewonderen.

20150609-IMG_6777-HDR

We waren met volle bepakking op pad gegaan. Onze uitrusting boezemde ontzag in bij de andere bezoekers van de waterval, want zodra wij onze statieven hadden verwijderd begon iedereen vanuit dezelfde hoek en op dezelfde manier foto’s te schieten.

Seljalandsfoss by night

Dat de ene waterval in IJsland de andere niet is, hadden we gelijk de eerste dag wel door. Waar Gullfoss vooral enorm groot is, onderscheid Seljalandsfoss zich door een ongekende schoonheid.

Seljalandsfoss is een waterval volgens het boekje. Het water valt 65 meter recht naar beneden. En niet te vergeten, het is mogelijk om achter de waterval langs te lopen. Hoe cool is dat!

We deden deze locatie ’s nachts aan, wat diverse voordelen had. Zo was het er erg rustig en waren de lichtomstandigheden goed. Het wordt namelijk niet donker in IJsland rond deze tijd van het jaar.

Bij het fotograferen van de Seljalandsfoss moesten we tot het uiterste gaan: een moeilijke beklimming van de bergen naast de waterval en het constante gevecht tegen de waterdamp, die niet prettig was op onze camera’s. Maar het was de moeite waard.

Doorweekt en uitgeput kwamen we aan in het guesthouse, waar we zouden overnachten. We werden opgewacht door de vrouw des huizes, die ons zeer vriendelijk een keurige kamer wees.

We hadden het getroffen, want het guesthouse bleek te beschikken over een ‘hot tub’. Een badje met heerlijk warm water, gelegen in de buitenlucht! De ideale afsluiting van een drukke dag op IJsland.

Hotpot

Gljufrafoss, de verborgen waterval

Een klein wandelingetje vanaf Seljalandsfoss ligt Gljufrafoss. Deze waterval ligt verborgen in de berg. Via een smalle kloof kan de watermassa die zich naar beneden stort bereikt worden.

Door de natte omstandigheden was het extreem lastig om hier binnen een foto te schieten, wat onderstaande poging bewijst.

20150610-Gljufrafoss

Toch was deze waterval één van de mooiste die we gezien hebben op IJsland! Wanneer je bovenop de steen staat die voor de waterval ligt en omhoog kijkt, is het een fantastisch schouwspel. Je voelt de natte waterdamp op je neerdalen en kan tussen de rotsen door naar boven kijken. Helaas waren er meer mensen die op dit plekje wilden staan, anders had ik het er wel een tijdje volgehouden.

Het hele gebied hier is mooi. Tussen de twee grote watervallen bevinden zich nog een paar kleine stroompjes.

Skogafoss

Skógafoss

Skógafoss is een waterval van ruim 60 meter hoog en 25 meter breed. Het water valt met een enorm geraas recht naar beneden. De plek is onbeschrijflijk mooi.

Van verre kun je het water al horen vallen. De rand van de klif waar Skógafoss vanaf stroomt, is de voormalige kustlijn van IJsland tijdens de laatste IJstijd.

Voor Skógafoss is een soort camping die ze beter een paar kilometer verderop hadden kunnen bouwen. Maar voor de foto’s maakte dat gelukkig niet uit. Eén van de meest indrukwekkende locaties op IJsland die we bezocht hebben.

Þrasi Þórólfsson en Skógafoss

Þrasi Þórólfsson (Thrasi Thórólfsson), een van de kolonisten van IJsland, zou een kist met goud verborgen hebben achter de waterval. We hebben niet geprobeerd de kist te vinden. Misschien een volgende keer.

Gecrashte DC-3 bij Vik

Op het vulkanische strand van Sólheimasandur nabij het plaatsje Vik, ligt het wrak van een gecrashte Douglas Super DC-3 van de United States Navy. Zaterdag 24 november 1973 maakte dit vliegtuig een noodlanding. De bemanning overleefde het incident en evacueerde. Het vliegtuig bleef achter en is een bijzonder object temidden van de uitgestrekte vulkanische vlakte van Zuid-IJsland.

Met onze 4-wheel-drive konden we off-road over het strand crossen richting het wrak. De elementen doen hun werk, het vliegtuig vergaat langzaam. Maar dit maakt het juist zo’n fraai en ongewoon plaatje. Ondanks de afgelegen ligging, waren we niet de enige bezoekers. De DC-3 is een populaire fotospot op IJsland en waarom was wel duidelijk.

dc3-07439

dc3-07442

Een nabewerking met HDR leverde de volgende foto op.

Tocht over de Vatnajökul gletsjer

Een groot deel van IJsland bestaat letterlijk uit ijs. Het meeste daarvan is onderdeel van diverse gletsjers. De grootste van allemaal is de Vatnajökul. Dit is tevens de grootste gletsjer van Europa.

We maakten een tocht over één van de uitlopers van Vatnajökul. Het bizarre landschap om ons heen deed denken aan de ijsplaneet in de film Interstellar. Niet toevallig, want de opnamen voor die film waren precies op deze locatie gemaakt.

Vatnajökul

We kregen speciaal schoeisel en een pikhouweel om ons voort te bewegen over de gletsjer. Niet overbodig, want de ondergrond kon stijl en glad zijn. Er ging een gids mee die ons door het doolhof van ijsrotsen leidde.

We liepen over ijslagen van wel 50 meter dik. Onder het ijs hoorden we soms water stromen. Diep onder de ijslagen stromen hele rivieren gesmolten ijs naar de kust.

Aan de uiteinden zag het ijs zwart van het vulkanische gesteente dat van de rotsen wordt afgeschraapt en kilometers landinwaarts wordt meegesleurd door de bewegende ijsmassa. Het ijs van Vatnajökul kan twee meter per dag verschuiven.

Trollen op Vatnajökul

Her en der liggen opmerkelijke hopen steen op het ijs, alsof iemand een flinke emmer gruis heeft leeggegooid. Deze hopen zijn ontstaan doordat er steentjes op het ijs zijn gevallen, die het ijs eronder beschermen tegen de zon. Doordat het ijs plaatselijk niet smelt ontstaan de typische bergjes. De vroege IJslanders dachten dat het trollen waren, die ’s nachts tot leven kwamen om mensen op te eten.

Vatnajökul

Jökulsárlón, het gletsjermeer

De enorme ijsmassa van de gletsjers smelt uiteindelijk af en vormt rivieren, die naar zee stromen. Soms ontstaat er een gigantisch meer, zoals ook hier. In Jökulsárlón drijven de ijsbergen die zijn afgesmolten van de Vatnajokul gletsjer. De grootste gletsjer van Europa.

Grote IJsbergen en fraaie ijsformaties drijven hier rond en smelten langzaam af. Soms breekt er een stuk ijs af om onder luid geraas in het water te vallen. Zoals altijd bij IJsbergen zit het meeste ijs onder water: het meer is 250 meter diep.

Door de open ligging naast de zee waait hier een ijzige wind. Onze handen waren bevroren na het maken van de foto’s, maar dat hadden we er graag voor over.

Jökulsárlón

Onze slaapplaats vanacht, een Guesthouse op ongeveer een half uur rijden van het dorpje Höfn, is erg afgelegen maar heeft het mooiste uitzicht dat we tot nog toe hebben gezien. Geheel in stijl hebben we er uitzicht op maar liefst drie gletsjers.

Vatnajokul

Van Höfn naar Egilsstaðir

Via de rondweg vervolgden we onze weg over IJsland. We rijden van het ene guesthouse naar het andere en hebben dus elke keer weer een andere slaapplaats.

Het landschap is wijds en leeg, maar verandert steeds. We reden door vulkanische gebieden, eindeloze steppen, groene gecultiveerde veegronden, bossen, besneeuwde bergen en imposante rotsformaties.

Niet alleen het landschap is veranderlijk. Ook het weer slaat steeds om. Een lekker zonnetje kan binnen vijf minuten plaatsmaken voor een frisse regenbui. Zon, sneeuw en hagel wisselen elkaar af. De weergoden zijn er maar druk mee op IJsland.

Vandaag moesten we 285 kilometer afleggen, van het dorpje Höfn in Zuid-IJsland naar Egilsstaðir in het oosten.

Onderweg stopten we een paar keer, om te lunchen en om interessante locaties langs de weg te bekijken.

Het berglandschap is hier bezaaid met grote en kleine watervallen. We zien hier in Zuid-IJsland ook een aantal vervallen huizen. Mogelijk waren de bewoners na de zoveelste vulkaanuitbarsting gemigreerd naar elders.

Wie hier een huis heeft, hoeft niet bang te zijn voor pottenkijkers. De buren zitten meestal kilometers verderop. Er zijn hele uitgestrekte stukken land waar geen mensen wonen. Vanuit de auto ziet het er vriendelijk en toegankelijk uit, maar als je naar buiten gaat voel je meteen weer waarom het hier onbewoond is. Het is ijskoud. En dan is dit nog de zomer.

We waren op zoek naar een goede plek om met de drone te vliegen. Het probleem is dat er meestal teveel wind staat of regent. Of beide. We wisten vandaag gelukkig een goede spot te vinden: een serie watervallen in het riviertje de Fossa.

drone-3

20150612-WonderWatervalBenen

Een waterval mocht ook vandaag niet ontbreken op ons rooster. Voor Hengifoss moesten we 5 kilometer bergop en bergafwaarts lopen. Deze wandeling is zwaar, maar levert spektaculaire uitzichten op. De waterval zelf is niet zo indrukwekkend als sommige andere die we gezien hebben, maar vooral de combinatie met het riviertje maakt het een mooi plaatje.